معرفی طرح همکارانه

"کواپ" طرحی است که در آن، دانشجو، دو تابستان و دو نیمسال تحصیلی را در صنعت گذرانده، "مهارت" می آموزد و مانند نیروی کار عادی شرکت، حقوق دریافت می کند؛

یعنی در انتها یک دوره پنج ساله "دوره مهندسی برق همکارانه" را می گذراند.

در طول دوره کوآپ، شما در حالیکه به صورت قراردادی مشغول به کار می باشید، دانشجو هستید و می توانید از امکانات دانشگاه استفاده کنید. پرداخت شهریه سنوات هم یک سال به تعویق می افتد.

 بنابراین شما در انتهای سال پنجم فارغ التحصیل شده اید؛ یک سال سابقه کار دارید و با مهارت، آماده ورود به بازار کار هستید.

اهداف کوآپ


3

تجربه کار عملی در کنار دروس دانشگاهی

طرح کوآپ با روشی ساختاریافته بر اساس ترکیب آموزش مبتنی بر کلاس درس با تجربه کار عملی، توان عملکردی دانش‌آموختگان را در انجام پروژه های موثر مورد نیاز صنعت بهبود می‌بخشد.
1
آشنایی بیشتر دانشجو با آینده شغلی خود

طرح کوآپ فرصتی را فراهم می نماید تا دانشجو ضمن مواجهه بلند مدت با فضای شغلی و چالش‌های آن، اطلاعات لازم را در خصوص نیاز بازار کار، استعدادها و رسالت شغلی خود کسب نماید.
5
هدفمند شدن پروژه کارشناسی در تداوم تجربیات دوره کارورزی

حضور در شرکتهای فعال در صنعت به دانشجو کمک می کند تا ضمن آشنایی با نیاز بازار، بتواند پروژه کارشناسی خود را مبتنی بر نیاز صنعت انتخاب کند.
4
افزایش شانس اشتغال پس از فارغ التحصیلی

یکی از عوامل کاهش میزان اشتغال نداشتن سبد مهارتی توسط کارجو است. دانشجو با کسب تجربه و مهارت لازم در طول دوره همکارانه، آماده ورود به بازار کار می گردد.
 

سابقه اجرای طرح همکارانه

طرح کوآپ بیش از ۴۰ سال که در دانشگاه‌های دنیا برگزار می‌شود و در ایران برای اولین مرتبه در دانشگاه فردوسی برای دانشجویان مهندسی کامپیوتر برگزار شد. دوره اول این طرح در دانشگاه فردوسی بهمن ماه سال 1396 برگزار شد. در طرح کوآپ شرکت‌های صنعتی با دانشگاه همکاری می‌کنند و دانشجویان در این شرکت‌ها دوره خود را می‌گذرانند. در ابتدای طرح مشکلات و نگرانی هایی درباره مسائل آموزشی و همچنین افزایش سنوات تحصیلی دانشجویان از چهار سال به پنج سال و مشکل خدمت سربازی دانشجویان پسر وجود داشت که در حال حاضر این مشکلات مرتفع شده است.

تجارب و توصيه هاي ايشان صرفا براي موقعيت شغلي مهندس كنترل در شركت آهار شرق است و الزاما براي ساير شركت ها صادق نيست.
توصيه ايشان در مرحله اول تسلط كامل بر دروس دانشگاهي مخصوصا دروس تخصصي بود. مهم ترين درسي كه ايشان در محيط كاري از ان استفاده مي كردند درس كنترل خطي بود. همچنين آشنايي با كنترل ديجيتال را به دانشجويان پيشنهاد نمودند. يكي ديگر از دروسي كه از نظر آقاي مينائي اهميت داشت درس ابزار دقيق بود.
نرم افزار مورد استفاده ايشان در محيط كاري شامل نرم افزارهاي PLC، متلب، labview، wincc و PCS7 شركت زيمنس بود.
آقاي مهندس مينايي به دانشجويان توصيه كردند كه با توجه به اين كه مراجع به زبان لاتين نوشته شده اند، حتما تسلط كافي به زبان انگليسي داشته باشند. همچنين شركت در دوره هاي فني و حرفه اي و كار عملي با دستگاه هاي PCS7 را بسيار مناسب ارزيابي نمودند.