3 1120x448

یکی از چالش های موجود در زمینه ی دستگاه های آندوسکوپی، کاهش کیفیت ویدئوی ثبت شده توسط دوربین دستگاه در شرایط محیطی داخل بدن می باشد. هنگامی که دوربین دستگاه آندوسکوپی وارد بدن انسان می شود، معمولا به دلیل شرایط دمایی و رطوبت داخل بدن، کیفیت ویدئوی آندوسکوپی کاهش می یابد. در چنین مواردی، وجود یک سامانه ی بهبود و ارتقای ویدئوی آندوسکوپی می تواند به میزان زیادی کار گشا باشد. همچنین در خیلی از موارد، میتوان با تغییر مولفه های رنگ ویدئوی آندوسکوپی، ناهنجاری های موجود در بدن بیمار نظیر تومورها و ضایعه های دیگر را با کنتراست خیلی بهتری مشاهده کرد و تشخیص داد.

تاکنون دستگاه های مختلفی به منظور بهبود و ارتقای ویدئوی آندوسکوپی ارائه شده اند که عملیات ارتقای ویدئو را بصورت سخت افزاری(با استفاده از فیلترهای خاص) یا نرم افزاری و یا ترکیبی از هردو مورد پیاده سازی کرده اند. از جمله مهمترین تکنولوژی ها در این زمینه میتوان به FICE، I-scan، SPIES،TRI-scan و NBI اشاره کرد. از بین این موارد، I-scan، TRI-scan و SPIES کاملا بدون استفاده از هیچ گونه فیلتر سخت افزاری، عملیات ارتقای ویدئو را پیاده سازی می نمایند. هر کدام از این تکنولوژی ها دارای مدالیته های مختلفی می باشند که با توجه به نوع فرایند آندوسکوپی یا لاپاروسکوپی،  همچنین بر حسب نوع اندام هدف، استفاده  می شوند. 

نرم افزار ESE (Endoscopy Stream Enhancer) به منظور ارتقای ویدئوی دستگاه آندوسکوپی توسعه داده شده است. دراین نرم افزار هر سه تکنولوژی I-scan، TRI-scan و SPIES پیاده سازی شده اند و همه ی مدالیته های آنها قابل انتخاب و انجام می باشند. علاوه بر این، یک روش ارتقای دیگر که توسط واحد فناور سیناتوس طراحی و پیاده سازی شده است با نام SINA و با سه مدالیته ی مختلف، در این نرم افزار پیاده سازی شده است و قابل استفاده می باشد. ارتقای ویدئو به وسیله ی این نرم افزار برای تمام مدالیته ها بصورت real-time انجام می شود.